Halina Stepańczuk – trenerka w sekcji nauki i doskonalenia pływania w Białymstoku

Nowy rok postanowiliśmy otworzyć nowym cyklem wywiadów z naszą kadrą prowadzącą zajęcia. Otwarcie należy do trenerki wielce zasłużonej pływaniu w naszym regionie.

Mówi się: „Kto miał styczność z pływaniem w Białymstoku, miał styczność z Panią Haliną”. Osoba charyzmatyczna, dysponująca ogromną wiedzą merytoryczną i zdolnościami interpersonalnymi. Stowarzyszenie START Białystok zawdzięcza jej obecną formę zajęć „nauki i doskonalenia pływania”, które cieszą się wielkim zainteresowaniem. Ogromna liczba uczestników, wymusza ogrom czynności organizacyjnych w które oprócz prowadzenia treningów – angażuje się Pani Halina. Treningi odbywają się od poniedziałku do soboty przez dziesięć miesięcy w roku na rzecz 172 dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami (!).

Zajęcia stanowią pierwszy etap w karierze zawodniczej – osoby posiadające predyspozycje dołączają do sekcji wyczynowej pływania.

Co roku, uczestnicy zajęć, biorą udział w zawodach pn.: „Pływanie na START” – które są dedykowane dzieciom i młodzieży bez podziału na stopień i rodzaj niepełnosprawności. Pani Halina była pomysłodawczynią cyklu zawodów i aktywnie włącza się w organizację.

Zapraszamy do krótkiego wywiadu:

 

  • Jak długo zajmuje się Pani „pływaniem”?

W 1971r. oddano w Białymstoku do użytku pierwszy kryty basen popularnie od lat nazywany „Mleczakiem”. Wtedy też powstała sekcja pływacka MKS Juvenia  i od tego czasu jestem nierozerwalnie związana z pływaniem, jako nauczyciel pływania i trener sekcji pływackiej. Tak więc to już ponad 50 lat…!

 

  • Jak długo Pani zajmuje się pływaniem w Stowarzyszeniu START Białystok?

W roku 2002 trafiły do mnie zawodniczki STARTu Białystok, prowadzone wcześniej przez trenera Piotra Daszutę, które dołączyły do sekcji pływackiej MKS Juvenia.

Równocześnie rozpoczęłam pracę w Stowarzyszeniu START, jako instruktor w programie nauczania i doskonalenia pływania dzieci z niepełnosprawnościami.

 

  • Największy trenerski sukces:

Pływanie to trudny i pracochłonny sport. Jest  ciemno, niekiedy mroźno… Połowa miasta rano śpi, a pływacy wchodzą do wody by o godzinie 6:15 rozpocząć poranny trening. Wielką sztuką jest zachęcić dziecko/nastolatka do podjęcia takiego wyzwania.

Miałam szereg osiągnięć jako trener w sporcie wyczynowym, medalistów i mistrzów kraju i na zawodach międzynarodowych. W sumie moi podopieczni zdobyli ponad 300 medali. 

W sporcie osób z niepełnosprawnościami niewątpliwie największym osiągnięciem było zdobycie  złotego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Atenach przez Magdalenę Szczepińską (obecna trenerka sekcji wyczynowej STARTu Białystok przyp.).

 

  • Czy orientacyjnie jest Pani w stanie wskazać ilość dzieci z niepełnosprawnościami które nauczyły się pływać w ramach zajęć STARTu Białystok?

Programy nauki i doskonalenia pływania rozpoczynaliśmy od niewielkiej liczby dzieci objętych programem, o ile dobrze pamiętam ok. 50 osób tygodniowo. Teraz tygodniowo uczestniczy w programie 170 dzieci. Biorąc pod uwagę 15 lat prowadzenia zajęć lat, myślę, że było uczestników ok. jednego tysiąca.

 

  • Czym jest dla Pani pływanie i nauka pływania?

Pływanie zmusza całe ciało do ruchu i wysiłku, a samo obcowanie z wodą dostarcza dzieciom wiele radości. Sztuka pływania jest dość trudna, gdyż wymaga wysokiej sprawności ogólnej, czyli harmonijnego rozwoju wszystkich cech motorycznych. Adaptacja do środowiska wodnego związana jest z odpowiednią motywacją, często jednak hamowana lękiem przed wodą. Jednocześnie poprzez prowadzenie zajęć grupowych możliwe jest stymulowanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych.

Nauka pływania osób z niepełnosprawnościami spełnia moim zdaniem najwyższe wartości w profilaktyce i rehabilitacji.

 

  • Czy jest różnica w pracy w wodzie z dziećmi z niepełnosprawnościami i dziećmi bez niepełnosprawności?

Nie widzę takiej różnicy w przypadku dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Natomiast dzieci z niepełnosprawnością intelektualną przyswajają wiedzę i umiejętności wolniej – tok nauczania powinien być bardziej indywidualny.

Jednak ćwiczenia w wodzie stanowią doskonałe uzupełnienie podstawowej terapii osób niepełnosprawnych zarówno jednych i drugich.

 

  • Jakich cech społecznych nabywa dziecko z niepełnosprawnością które nauczyło się pływać? Jest bardziej otwarte na życiowe wyzwania?

Zdecydowanie tak. Nasze zajęcia prowadzone są grupowo, a dzięki temu już od samego początku kształtowane są zachowania społeczne. Pokonywanie barier związanych z przebywaniem w środowisku wodnym niewątpliwie ma wpływ na zachowania w życiu. Pływanie wyrabia w dzieciach odwagę i co najważniejsze wpływa pozytywnie na odporność psychiczną.

 

  • Czy jest jakaś sytuacja związana z nauką pływania która zapadła Pani w pamięć?

Trudno powiedzieć o jednej sytuacji. Na każdych zajęciach są sukcesy, są porażki. W naszej pracy nawet najmniejsze osiągnięcie, zanurzenie głowy do wody, pierwsze przepłynięcie odległości basenu… są  sytuacją którą pamiętamy.

 

  • Czy rodzice dzieci z niepełnosprawnościami obserwują postępy w wodzie?

Tak. Rodzice systematycznie przebywają na widowni. Niekiedy w przypadku dzieci „trudnych” wręcz włączają się w proces nauczania. Zdarzają się przypadki wśród małych dzieci, kiedy rodzice aktywnie uczestniczą w zajęciach w wodzie.

 

  • Impreza pływacka „Pływanie na START”, skierowana do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami które nauczyły się pływać co najmniej w stopniu podstawowym, odbywa się w Białymstoku dwa razy  w roku. Czy imprezy w tej formule są potrzebne? Jak reagują rodzice którzy licznie zasiadają na widowni?

Zdecydowanie tak. Zaobserwowaliśmy duże zainteresowanie rodziców i chęć rywalizacji wśród beneficjentów. Zdobycie medalu jest często motywacją do pracy na zajęciach.

 

  • Kilka słów od siebie:

Pływanie to sport na całe życie, który wszechstronnie rozwija ciało bez jego nadmiernego obciążania. Można je uprawiać przez cały rok, w każdym wieku, nawet przy problemach ze sprawnością.

Rekreacja w wodzie oraz pływanie są dyscypliną zalecaną dla osób z niepełnosprawnością wzrokową, ruchową oraz intelektualną.

 

Autor: Mariusz Rodzik (PSSON START Białystok)